چگونه یک کلمه عبور امن انتخاب کنیم

تعداد بازدید:۱۳۳۵
چگونه یک کلمه عبور امن انتخاب کنیم

چگونه یک کلمه عبور امن انتخاب کنیم
همانطور که میدانید پسوردهای حساب های کاربری، ایمیل ها و... ، سد دفاعی در برابر هکرها و یا هر عامل/فردی که قصد نفوذ و آسیب رساندن و سو استفاده داشته باشد، هستند. در نتیجه برای جلوگیری از این امر به کلمه عبور امن و غیر قابل حدس نیاز داریم.
در زیر نکاتی کاربردی جهت ایجاد پسوردی امن و مطمئن ذکر شده است.
 
  کلمه عبور باید حداقل از 8 کاراکتر تشکیل شده باشد
بسیاری از سیستم ها مانند برخی از کنترل پنل ها و ...، اجازه ایجاد پسورد های کمتر از 8 کاراکتر را نمیدهند، زیرا هرچه تعداد کاراکترهای پسورد بیشتر باشد، بدست آوردن آن سخت تر و زمان بر میشود.
 
   در رمز عبور، از نام کاربری و یا نام اعضای خانواده و یا شماره موبایل استفاده نکنید
اگر هکر/فردی که قصد بدست آوردن پسورد را دارد، تا حدودی از اطلاعات شخصی شما باخبر باشد، به راحتی و با صرف زمان اندکی میتواند با ساختن عبارات مرتبط، پسوردتان را حدس بزند.

    برای هر یک از اکانت ها یک رمز عبور جداگانه در نظر گرفته شود و از پسوردهای قدیمی استفاده نشود
استفاده از پسوردهای تکراری برای حسابهای مختلف بسیار خطرناک است، اگر شخصی (هکر) موفق به یافتن پسورد شود، به راحتی میتواند به حساب های دیگرتان که پسورد مشابه دارند، نیز دسترسی داشته باشد.
 
   رمز عبور میبایست ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص (نمادها) باشد
استفاده از ترکیب حروف بزرگ و کوچک در پسورد، احتمال حدس زدن و هک شدن آن را تا حد زیادی کاهش میدهد. به طور مثال یک کلمه عبور 8 کاراکتری که شامل اعداد، حروف بزرگ، کوچک و کاراکترهای خاص نظیر 3،@و... باشد(نظیر YJ04xr07#mh)، چندین برابر امن تراز رمز عبور 8 حرفی فقط شامل اعداد، میباشد
همچنین میزان زمانی که طول خواهد کشید که با استفاده از سیستم های پردازشگر بسیار قوی، پسورد YJ04xr07#mh را بتوان حدس زد، حدود 4000 سال می باشد. اما در صورت استفاده از پسورد 13256979 تنها 0.025 ثانیه بطول می انجامد.
 
    از عباراتی که الگوی خاصی دارند استفاده نشود
از عبارات ساده و مشخص مانند Password و یا از الگوهای کیبورد مانند qwaszx و عبارات یا اعداد پشت سر هم مانند abcd1234 و موارد مشابه استفاده ننمایید. زیرا یافتن این پسوردها بسیار راحت است.
 
    کلمات عبور پس از مدتی تغییر داده شوند
پسورد های خود را در بازه های زمانی مشخص تغییر دهید. این کار سبب می شود که در صورتی که شخصی پسورد شما را یافته باشد، با تغییر رمز عبور مجدد توسط شما، دسترسی های آتی او به اکانت مربوطه سلب خواهد شد.
 
    از یادداشت کردن کلمه عبور خودداری شده و ترجیحا را در جایی امن نگهداری شوند
از یادداشت کلمه های عبور بر روی فایل های کامپیوترتان و یا روی کاغذ جدا خودداری نمایید. زیرا در این حالت به راحتی قابل دست یابی است. چنانچه میخواهید پسوردهای خود را در جایی ذخیره نمایید.

    چطور مطمئن شویم کلمه عبور به انداره کافی امن است؟
پس از ایجاد پسورد جهت تست آن، میتوانید با مراجعه به سایت هایی مانند سایت های زیر، میزان امنیت و قدرت پسوردتان و نیز مدت زمانی که طول می کشد تا پسورد مربوطه، توسط نرم افزارها و حملات Brute-force هک شود، را مشاهده نمایید.
https://howsecureismypassword.net/
http://www.roboform.com/how-secure-is-my-password

 


نظر شما :